Educativ, Evenimente

Șahul – pasiune strategică

Am deschis ochii și în faţa mea se proiecta o încăpere plină de strategi care preţuiau tăcerea și se angajau în lupte „până la ultimul pion”. Înconjurată de minţi active și pregatite să îmbrace hainele defensivei sau ofensivei m-am simţit ca într-un ring unde logica, cumpătarea, curajul, puterea de concentrare, imaginaţia, creativitatea, echilibrul și spiritul sportiv și-au dat întalnire.

Eram nicăieri altundeva decât la competiţia judeţeana de șah organizată în incinta liceului Nr. 3 „Ion Heliade Rădulescu”. Am ajuns destul de greu la destintaţie, căci iarna abia în această perioadă și-a făcut simţita prezenţa, dar odata ajunsă nu mi-am mai dorit să plec așa curând. Înscrierea și validarea s-au facut într-un interval de timp scurt care, însă, ne-a permis să ne obișnuim cu emoţiile de dinaintea unei competiţi și să analizăm viitorii oponenţi. Jocul de șah a început în realitate din prima clipă în care am pașit în sala de clasă unde s-a ţinut concursul. Propriu-zis partidele au început abia dupa ce s-a decis modul în care vom juca. Prima rundă am stat pe bară, urmând să intru într-o partidă în cea de-a doua rundă.

Am fost recunoscatoare pentru șansa care mi-a fost acordată la început. Fiind prima persoana care nu a intrat într-un joc la una dintre cele opt mese amenajate am reușit să beneficiez de o privire de ansamblu. În acele momente am simţit cu adevarat ce înseamnă copmetiţa. Am privit intrigată fiecare competitor. Ochii lor nu paraseau nicio clipa tabla de șah. Erau prinși într-un algoritm complex. Mintea fiecaruia lucra la intensitate maximă.  Tot ce puteam auzi erau piesele de pe tablă mișvându-se într-un ritm alert sau reţinut în funcţie de direcţia unde îmi fixam privirea.

Nu am caștigat fiecare joc, dar am apreciat fiecare oponent. Toţi cei prezenţi au avut acel ceva aparte care te face să recunosti adevaratele valori. Să le recunoști și , bineînteles, să le pretuiești. Indiferent de locul ocupat orice participant a fost privit ca un caștigator. Și nu a fost nicio clipa vorba doar de acumularea experienţei, a fost mai mult de atât. A fost vorba despre prestigiul adus oamenilor care ne-au învaţat prima mutare de șah, care n-au dat primul mat, care n-au încurajat să participam, care ne-au oferit cadrul pentru a practica acest sport mult prea puţin promovat la nivel naţional.

Arbitrajul a fost ireproșabil, iar cadrele didactice prezente ne-au facut să ne integrăm în piesajul competitiv. Sfaturile oferite la premiere nu au fost trecute cu vedere de mici șahisti dornici să asculte cuvintele jucatorilor cu vechime.

Șahul este o pasiune care iţi educă atât spiritul strategic , cât si pe cel critic. Unii văd în acest joc o artă care doar a îmbracat forma unui joc și percepţia lor este total compatibilă cu  realitatea. Istoria jocului arhivează cateva mituri demne de citit măcar în treacăt. („Se spune că rajahul Balhait i-a cerut înţeleptului brahman Sissa să conceapă un joc în care să prevaleze puterea minţii şi nu a norocului. Mai mult, dorea să dezvolte intelectul şi să aibă valenţe educative. Sissa a inventat un joc în care diferite piese trebuiau mutate pe o tablă pătrată formată din 64 de carouri şi este evident că era vorba de un precursor al şahului.”)

Sunt tentată să pătrund simbolistica șahului. Dincolo de toată logica și inteligenţa pe care le pretinde, șahul este cu adevarat o metaforă. O metaforă a existenţei umane. Fiecare decizie luată ne aduce cu un pas mai aproape de mutarea finală. Orice partidă se sfârșeste,însa întotdeauna va exista un nou oponent care sâ ne provoace să evoluam din toate punctele de vedere. Putem devin una cu piesele noastre și putem să părasim tabla de șah ca un simplu ,dar semnificativ pion. Putem să primim o a doua șansă și să revenim pe tablă. Totul ţine de viziune, perspectivă, orizont și cel mai important de privirea de ansamblu, caci „Singurii oameni care percep întregul tablou sunt cei care ies afară din cadru.”

Previous ArticleNext Article

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *